حفره خشک دندان |علائم حفره خشک دندان

حفره خشک دندان |علائم حفره خشک دندان

این عارضه که به عنوان استئوتومی آلوئولار نیز شناخته شده است بسیار دردناک بوده و گاهی اوقات پس از کشیدن دندان به وجود خواهد آمد.

حفره خشک معمولا بعد از کشیدن دندان بوجود می‌آید. بعد از کشیدن دندان، لخته خونی جهت حفاظت از استخوان‌ها، اعصاب و بافت ایجاد می‌شود. زمانی که حفره خشک رخ دهد، در واقع خبری از لخته شدن خون نیست و ممکن است به اعصاب و استخوان‌ها آسیب بزند.

هنگامی که دندان به وسیله دندان‌پزشک کشیده شود خون لخته خواهد شد، این موضوع از استخوان‌ها، بافت و بخش‌های عصبی محافظت خواهد کرد و در صورتی که لخته شدن خون ایجاد نشود می‌تواند استخوان و بخش‌های عصبی را تحریک کرده و در معرض خطر قرار دهد.

وقتی  که دندانتان را میکشید ممکن است موجب ایجاد حفره خشک  دندان شوید، دندان‌پزشکان  دلیل اصلی این موضوع را نمی‌دانند اما معتقدند که انجام برخی کارها می‌تواند خطر توسعه آن را افزایش دهد.

این عوامل عبارتند از:

تشخیص پسوریازیس

سیگار کشیدن

استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی و یا درمان جایگزین استروژن

رعایت نکردن نکات بهداشتی پس از کشیدن دندان

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

ایجاد عفونت در لثه یا اطراف دندان کشیده شده

داشتن سابقه حفره خشک دندان  در گذشته

علائم

به راحتی می‌توان علائم حفره خشک  دندان را کشف کرد، برخی از علائم رایج آن عبارتند از:

وجود درد شدید در محل استخراج دندان تا 3 روز

نبود لخته

قابل مشاهده بودن استخوان

بوی بد دهان

وجود طعم بد در دهان

البته باید توجه داشته باشید که وجود درد پس از کشیدن دندان امری طبیعی و عادی بوده اما بدتر شدن و یا شدت یافتن آن مسئله عادی نمی‌باشد و باید مورد پیگیری‌های جدی قرار گیرد.

در صورتی که فرد پس از انجام این کار درد شدیدی را تجربه کند باید به  دندان پزشک مراجعه کرده تا معاینات لازم انجام شود.

تشخیص حفره خشک دندان  :

یک دندان‌پزشک و یا جراح ممکن است احتمال حفره خشک دندان را در ابتدا حتمی نداند و به بررسی عوارض دیگر بپردازد، در صورت که لازم باشد جراح و یا دندان‌پزشک به انجام آزمایشاتی توسط اشعه ایکس می پردازد زیرا با این کار می‌توانند مشاهده کند که آیا ریشه به کلی خارج شده است، همانطور که می‌دانید امکان دارد وجود ریشه موجب درد شود.

درمان حفره خشک دندان :

درمان حفره خشک دندان معمولا شامل مدیریت درد می شود. دندان پزشک از روش های زیر استفاده می کند.

-شستن محل زخم برای رفع باقی مانده مواد

-بستن محل زخم با پانسمان دندان پزشکی

-تجویز دارو

پس از درمان حفره خشک دندان در مطب، فرد باید تا چندین روز مراقبت را در خانه ادامه دهد. درمان خانگی معمولا شامل موارد زیر است:

-شستشوی محل با آب نمک یا دهان شویه مخصوص

-ادامه مصرف داروی مسکن در صورت نیاز

افراد مبتلا به این حفره خشک دندان  باید برای اطمینان از بهبودی مجددا به دندان پزشک مراجعه کنند.

هنگامی که حفره خشک درمان شود، درد و ناراتی به تدریج از بین می رود.

حفره خشک عارضه ای دردناک اما تا حد زیادی قابل پیشگیری است. نکته اصلی رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم لمس لخته روی محل زخم است.

برای درمان حفره خشک دندان به دکتر علیرضا ابراهیمی و خانم دکتر ترمه مراجعه کنید.

برای اطلاع از بیماری حفره خشک دندان با ما تماس بگیرید.

حفره خشک دندان

عوارض حفره خشک دندان