آملوبلاستوما فک | تومور آموبلاستوما فک

آملوبلاستوما فک | تومور آموبلاستوما فک

آملوبلاستوما  فک از شایعترین تومورهای فک با منشاء دندانی است که از سلول های سازنده محافظ مینای دندان منشا میگیرد و به همین دلیل فقط در استخوان فک و بیشتر فک پایین ایجاد میشود.

‌آملوبلاستوما فک یک تومور حقیقی بوده، توموری خوش خیم اما موضعا مهاجم است یعنی مثل تومورهای بدخیم به بقیه بدن مثل ریه و کبد و … منتشر نمیشود اما در استخوان فک باعث تخریب وسیع استخوان، دندانها و لثه و … میشود.برخی این تومورها را به عنوان یک ضایعه موضعا بدخیم میدانند و بر این عقیده‌اند که آملوبلاستوما فک با صورتهای مختلف خود جزء پیچیده‌ترین ضایعات محسوب میشود.

علت

یک ضایعه با منشا دندانی می باشد که منحصرا در فک ایجاد میشود.

علایم

در مراحل ابتدایی کاملا بدون علامت است و ممکن است به صورت تصادفی حین درمانهای دندانپزشکی کشف شود. در صورت پیشرفت کاملا وسیع شده و تورم زیاد ایجاد میکند. اغلب درد ندارد. اما بعضی از انواع نادر آن میتوانند همراه درد باشند.

مجموعه ای از علایم بالینی و همچنین عکس برداری ما را به این ضایعه مشکوک میکند.

تشخیص قطعی از طریق نمونه برداری از ضایعه تحت بیهوشی یا سرپایی انجام خواهد شد.

شیوع

در سنین 20 تا 50 سال و اغلب در مردان و معمولا در فک پایین ایجاد میشود.

آمار دقیقی از شیوع آن در ایران وجود ندارد اما جز شایعترین ضایعات و تومورهای خوش خیم ناحیه فک و صورت می باشد.

درمان

متاسفانه درمان آن جراحی تهاجمی می باشد. یعنی علاوه بر خود ضایعه باید مقداری از بافت های سالم اطراف را نیز برداشت. زیرا این تومور آموبلاستوما فک به بافتهای سالم اطراف خود نفوذ میکند. در جراحی ضایعات ممکن است گاهی نصف فک و دندانها به طور کامل خارج شوند.

متاسفانه عود این تومور زیاد است یعنی امکان ایجاد مجدد پس از جراحی وجود دارد. به همین دلیل است که بعد از جراحی باید به فاصله 6 ماه یکبار از فک عکس گرفته و به پزشک خود نشان دهید.

اگر در عکس برداری از ناحیه فک و صورت پزشک یا دندانپزشک به شما گوشزد کردند ضایعه مشکوک در فک دارید حتما پیگیری کنید و منتظر بزرگ شدن آن نشوید زیرا ضایعات فک و صورت هر چه زودتر تشخیص و درمان شوند عوارض بعدی آن کمتر خواهد بود.

برای دانستن در مورد آموبلاستوما فک با ما تماس بگیرید.

دکتر علیرضا ابراهیمی و خانم دکتر ترمه برای جراحی آموبلاستوما فک در خدمت شما عزیزان هستند.

برای دریافت نوبت دهی با شماره22862839 تماس بگیرید.

جراحی آموبلاستوما فک

علائم آموبلاستوما فک