عوارض شیمی درمانی بر روی دهان و دندان | کاهش عوارض شیمی درمانی برروی دهان ودندان

عوارض شیمی درمانی بر روی دهان و دندان | کاهش عوارض  شیمی درمانی برروی دهان ودندان

1-رژیم‌غذایی متعادل: تغذیه مناسب می‌تواند به بدن برای تحمل استرس درمان سرطان، حفظ انرژی، مبارزه با عفونت و بازسازی بافت کمک کند.

2-آموزش نحوه مراقبت از دهان و دندان در طی و بعد از درمان ضدسرطان: بهداشت دندان خوب، از حفره‌ها، زخم‌های دهانی و عفونت جلوگیری می‌کند.

3-معاینه کامل دهان و دندان توسط دندانپزشکِ آشنا با عوارض جانبی درمان‌های ضد سرطان داشته باشید.

تیم مراقبت سرطان باید شامل دندانپزشک بیمار باشد. انتخاب یک دندانپزشک آشنا با عوارض  شیمی‌درمانی بر روی دهان و دندان و یا پرتودرمانی مهم است. بررسی سلامت دهان و دندان بیمار حداقل یک ماه قبل از شروع درمان، معمولاً زمانی فراهم می‌شود که دهان به اندازه کافی پس از اعمال دندانپزشکی التیام یابد. دندانپزشک، دندانِ در معرض خطر را برای عفونت یا پوسیدگی شناسایی و درمان می‌کند؛ بنابراین بیمار می‌تواند از نیاز به درمان تهاجمی دندان، طی درمان ضدسرطان اجتناب کند. دندانپزشک نیز می‌تواند با مراقبت مناسب در پیشگیری از شدت خشکی دهان، عوارض شایع درمان با اشعه به سر و گردن مفید باشد.

آزمون پیشگیری بهداشت دهان و دندان موارد زیر را بررسی می‌کند:

زخم‌های دهان یا عفونت

پوسیدگی دندان

بیماری لثه

دندان مصنوعی که مناسب یا خوب نیست

مشکلات حرکتی فک

مشکلات با غدد بزاقی

بیمارانی که تحت شیمی‌درمانی با دوز بالا، پیوند سلول‌های بنیادی یا پرتودرمانی باشند نیاز به طرح مراقبت قبل ازعوارض شیمی درمانی بر روی دهان و دندان بعد از شروع درمان دارند.

هدف از طرح مراقبت دهان و دندان پیدا کردن و درمان بیماری دهان است که می‌تواند در طول درمان از عوارض شیمی درمانی بر روی دهان و دندان  تا حدی جلوگیری کرد. و مراقبت از دهان در طول درمان و بهبودی ادامه یابد. عوارض مختلف دهان و دندان ممکن است در طول مراحل مختلف پیوند رخ دهد. این مراحل را می‌توان به جلوتر از زمان درمان بُرد تا از شدت عوارض شیمی درمانی بر روی دهان ودندان جلوگیری کنیم و  یا  از مقدار آن بکاهیم.

مراقبت دهان و دندان در حال اجرا در طول درمان با اشعه به نیازهای خاص بیمار، دوز، مکان و طول مدت درمان اشعه و عوارض خاص که رخ می‌دهد، بستگی دارد.

بیمارانی که سرطان سر و یا گردن دارند باید سیگار کشیدن را متوقف کنند.

با ادامه سیگار کشیدن بدن افت می‌کند و خطر ابتلا به عود سرطان سر و یا گردن را افزایش می‌دهد که با آن دومین سرطان ایجاد می‌شود.

مدیریت عوارض شیمی درمانی بر روی دهان و دندان در طی و بعد از شیمی‌درمانی و یا پرتودرمانی:

مراقبت معمول دهان و دندان

موکوزیت دهان

عفونت خونریزی

خشکی دهان

پوسیدگی دندان

تغییر طعم

خستگی

سوء‌تغذیه و تغذیه حمایتی

درد

سفتی  فک

از دست رفتن بافت و استخوان
بیمارانی که در حال گذراندن دوره‌ی شیمی‌درمانی هستند، به این علت که سیستم ایمنی بدنشان در معرض خطر قرار گرفته با احتمال بالاتری دچار آبسه دندان یا عفونت دندانی می‌شوند. بعضی از عمل های اورژانسی دندانپزشکی را می‌توان در محدوده‌ای که سطح گلبول‌های خون در پایین‌ترین نقطه قرار دارد انجام داد.

برای جواب سوالات خود در مورد عوارض شیمی درمانی برروی دهان و دندان با دکتر علیرضا ابراهیمی و خانم دکتر ترمه تماس بگیرید.

برای تماس با ما به شماره های ودرج شده در سایت مراجعه کنید .

برای کاهش عوارض شیمی درمانی برروی دهان و دندان با دکتر ابراهیمی و خانم دکتر ترمه مشورت کنید.

کاهش عوارض شیمی درمانی برروی دهان ودندان

تاثیر عوارض شیمی درمانی برروی دهان ودندان