دیابت و بیماری لثه | ارتباط دیابت و بیماری لثه

دیابت و بیماری لثه | ارتباط دیابت و بیماری لثه

افراد دیابتی باید مراقب  باشند چون آنها احتمال بالاتری دارند که بیماری دیابت و بیماری لثه و سایر مشکلات دندانی صورت بگیرد. دیابت (قند خون) ممکن است سبب کاهش قدرت مبارزه ی دهان و بدن با میکروب ها شود و در همان حال که میزان بالای گلوکز خون، میتواند بیماری های لثه را تشدید نماید، بیماری های مربوط به لثه، ممکن است کنترل قند خون را برای این افراد سخت تر کند.

تا زمانی که بیماری های لثه، شایع ترین مشکل است، دیابت (قند خون) همچنین شما را برای سایر مشکلات دهانی از جمله عفونت حفره دهانی، برفک، کاهش التیام بخشی و خشکی دهان مشکل می سازد. برای همین  که حفاظت درست از دندان ها میتواند دهانی سالم و لبخندی به ماندگاری یک عمر به ارمغان آورد.

این بیماری ، دیابت و بیماری لثه رابطه بسیار محکمی است. ناراحتی لثه هنگامی رخ می‌دهد که لثه تحلیل می‌رود یا از دندان جدا می‌شود. در این حالت لثه شکل جیب کوچکی را به خود می‌گیرد. در نتیجه ذرات غذا درون آن گیر می‌کنند و باکتری‌ها درون دهان با تولید کردن توکسین باعث التهاب و تورم لثه می‌شوند. اگر در این حالت لثه درمان نشود، استخوان‌ها و بافت‌هایی که از لثه‌ها حمایت می‌کنند خراب می‌شوند و از بین می‌روند.

کسانی که دیابت دارند زخم‌ و التهاب بدنشان به سختی برطرف می‌شود؛ چون سیستم ایمنی بدنشان عملکرد ضعیفی دارد. به همین دلیل خرابی بافت‌ها و دندان در آن‌ها بیشتر است. کسانی که مشکلات لثه بیشتری دارند، احتمالا میزان HbA1C بالاتری دارند که نوعی از هموگلوبین وابسته با گلوکز است و برای اندازه‌گیری کنترل عملکرد دیابت سنجیده می‌شود. بر اساس نظر انجمن دیابت آمریکا، رابطه بین بیماری لثه و دیابت دو طرفه است. ناراحتی لثه می‌تواند بر کنترل گلوکز خون تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر دیابتی‌ها هم بیشتر در معرض دچار شدن به عفونت‌های باکتریایی هستند که منجر به بیماری‌های لثه می‌شوند.

اولین مرحله از بیماری لثه، التهاب و ورم لثه است که در صورت نادیده گرفتن آن، میتواند منجر به انواع مختلفی از بیماری های لثه گردد که به نام التهاب لثه شناخته می شوند.

در صورت مشاهده هر یک از این نشانه های بیماری لثه، با دندان پزشک یا متخصص بهداشت دهان خود تماس بگیرید:

-لثه ای که دچار خون ریزی شده، قرمز رنگ، پف کرده و ملتهب و یا خشک و دردناک است

-لثه ای که از دندان ها فاصله گرفته است

-ایجاد تغییر در محل قرار گیری دندان ها در هنگام گاز زدن

-وجود چرک میان لثه و دندان

-بو یا طعم بد دائمی در دهان

1-هر 6 ماه یکبار برای چک آپ به دندان پزشک و یا هر چند وقت یک بار برای اطمینان به یک متخصص بهداشت دهان مراجعه نمایید.

2-وضعیت ابتلا به دیابت یا سایر موارد پزشکی خود را به دندان پزشک یا متخصص بهداشت دهان خود اطلاع دهید

در اولین و مهمترین گام، میزان قند خون خود را کنترل کنید. سپس به خوبی از دندان و لثه ی خود مراقبت نمایید به همراه چک آپ مرتب دندان ها در هر 6 ماه.

پس بیماری لثه و دیابت می توانند باعث مشکلاتی برای فرد شوند پس بهتر است با دندان پزشک و متخصص دهان مشورت کرده تا بهترین راه کار برای درمان را به شما بدهند.

زمان مراجعه به دندان‌پزشکی او را در جریان  بیماری دیابت خود قراربدهید.دندان پزشک از شما تست A9C می گیرد تا از میزان قند شما اطلاع پیدا کند ،  تا در حین عمل جراحی لثه و دندان مشکلی برای شما پیش نیاید.

بهترین اقدام پیشگیرانه برای دیابت و بیماری لثه کنترل سطح مناسب قند خون و مشاوره با دکتر علیرضا ابراهیمی و خانم دکتر ترمه است.

برای اطلاع از ارتباط دیابت و بیماری لثه با شماره 22862839  تماس بگیرید.

آسیب دیابت و بیماری لثه

ارتباط دیابت و بیماری لثه