دندان و بیماری قلبی | رابط دندان و بیماری قلبی

دندان و بیماری قلبی | رابط دندان و بیماری قلبی

وقتی خود دندان درد می کند، باید بدانیم مغز دندان به نحوی دچار آسیب شده است و وقتی رگ ها و اعصاب دورن مغز دندان، دچار آزردگی شوند، درد شروع می شود.
از دیگر دلایل مهم درد دندان، سکته قلبی است. گاهی درد ناشی از سکته قلبی، خودش را به صورت درد دندان فک پایین سمت چپ نشان می دهد. پس به این نکته هم دقت کنید که درد دندان درد و بیماری قلبی  در این ناحیه بدون هیچ علت دندانی (مثل پوسیدگی) می تواند نشانه اولیه سکته قلبی باشد. محققان توانسته اند روابط جالب بسیاری را بین دهان و قلب پیدا کنند. در حقیقت، ما الان می دانیم افرادی که بیماری لثه دارند خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها نسبت به دیگران دو برابر بیشتر است.

باکتری‌های دهان هنگامی که وارد جریان خون می‌گردند، قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهند و به پلاک‌های چربی که در جدار عروق خونی قلب قرار دارند، می‌چسبند و موجب تشکیل لخته در قلب می‌شوند. بیماری‌‌های گروهی کرونری قلب شامل ضخیم شدن دیواره این عروق به علت تجمع پروتئین‌های چرب است. لخته‌های خون می‌توانند جریان طبیعی خون قلب را مختل کرده، میزان مواد غذایی و اکسیژنی را که به قلب می‌رسد و برای عمل طبیعی قلب لازم است، محدود کنند که این امر ممکن است سبب حمله‌های قلبی شود. التهابات ناشی از بیماری‌های پریودنتال از طریق تغییرات عوامل دفاعی موجود در گردش خون زمینه تشکیل پلاک‌های چربی درون قلب را فراهم می‌کند که به ضخیم شدن عروق قلب می‌انجامد. باکتری‌های دهان به پلاک‌های سیستم گردش خون می‌چسبند و در شکل‌گیری پلاک‌های داخل عروقی و لخته شدن خون مشارکت می‌نمایند.

بیماری قلبی و دندان درد و به ویژه آسیبهای عروق کرونر ارتباط زیادی با تعداد دندانهایی دارد که در دهان باقی مانده است.

ارتباط مستقیم میان تعداد دندانها را با بیماری های قلبی ثابت شدد، بروز بیماریهای دهان و دندان با بیماریهای قلبی-عروقی همراه است.
دلیل این ارتباط مستقیم این است که عفونتهای دهان و اطراف دندانها می تواند وارد گردش خون شود و التهابهای مزمن ایجاد کند و این مسئله یکی از عوامل شناخته شده بروز بیماری قلبی است. بیماریهای دندان و لثه می‌تواند باعث افزایش سطح چربی‌های تری گلیسیرید در خون شود و به سلامت قلب آسیب وارد کند.
علاوه بر آن، عفونت های لثه می‌تواند روی رگ های خونی در دهان تاثیر بگذارد.
به گونه ای که باکتری‌های مضر و خطرناک به همراه جریان خون به قلب منتقل می‌شوند. بیماریها و عوارض قلبی دلیل اصلی مرگهای غیرطبیعی در جهان است.
درمان روت کانال در مواجهه با دندان های پوسیده، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را به میزان زیادی کاهش می دهد.
داشتن دندان‌های سالم و درخشان و دهانی سالم بیانگر وضعیت جسمانی بدن انسان است. علائم ابتلا به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، دیابت، بیماری‌های قلبی، عروقی و اختلالات وابسته به سیستم ایمنی ممکن است به صورت پوسیدگی‌های دندان، بیماری‌های لثه، خونریزی‌های مزمن، خشکی دهان، … بروز کند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و درمان بموقع بیماری‌ها در افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی موثر است و علائم ابتلا به بیماری‌های قلبی در دندان  ودهان  ظاهر می‌شود.

پس از سکته قلبی احتمال سکته مجدد در شش ماه اول بالاست. در این مدت از کارهای دندانپزشکی باید خودداری کرد مگر در شرایط اورژانس، آن هم تحت نظر متخصص قلب و عروق. اگر شرایط خاص قلبی دارید یا داروهای قلبی مصرف می‌کنید، حتماً به دندانپزشک خود اطلاع دهید. معمولاً برای افرادی که در معرض خطرند و اندوکاردیت عفونی هستند ، قبل از اعمال دندانپزشکی طبق دستور متخصص قلب و عروق آنتی‌بیوتیک مصرف می‌شود.

برای پاسخ سوالات خود  در مورد ارتباط دندان و بیماری قلبی با دکتر علیرضا ابراهیمی و خانم دکتر ترمه تماس بگیرید.

با شماره 22862839 با دکتر علیرضا ابراهیمی و خانم دکتر ترمه تماس بگیرید.
در صورت  داشتن بیماری قلبی حتما با دندان پزشک خود صحبت کنید.

دندان درد و سکته قلبی

عفونت دندان و بیماری قلبی