پریودنتال لثه |علل بروز پریودنتال لثه

پریودنتال لثه |علل بروز پریودنتال لثه

امروز می خواهیم در مورد بیماری پریودنتال یا التهابات لثه‌ای به دلیل عفونت لثه و استخوان اطراف دندان‌ها بوجود می‌آید. علائم ظاهری این بیماری که نشان‌دهنده‌ی آلودگی لثه با باکتری است، خونریزی و متورم شدن لثه‌ها می‌باشد. در صورتی که درمان این بیماری انجام نگیرد، امکان گسترش آن و در نهایت از بین رفتن دندان و لثه‌ی شما وجود دارد.

علائم بیماری پریودنتال

-خونریزی، قرمزی و تورم لثه

-بوی بد دهان

-به‌جایی دندان‌ها

-حساسیت دندانی ناشی از عقب رفتن لثه

-آبسه دندانی

-لق‌شدن دندان‌ها

علت بروز پریودنتال لثه

-ژن

-سیگار کشیدن و استفاده از تنباکو

-ساییدن دندانها یا فشردن فکها

-استرس

-هورمون های نامنظم

-داروها

-بیماری ها

عوامل خطرناکی که پریودنتال لثه را تشدید می‌کند:

نتها باکتری در پلاک، چندین عامل دیگر نیز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد و یا هنگامی که عفونت در آن قرار دارد بدتر شود.این عوامل عبارت‌اند از:

*ژنتیک و ارث: عامل ژنتیک تاثیر زیادی بر روی ابتلا به بیماری پریودنتال لثه دارد ولی با رعایت موارد بهداشتی به طور منظم و درست می‌توان از مبتلا شدن جلوگیری کرد.

*مصرف سیگار و دخانیات: مصرف سیگار خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را افزایش می‌دهد و یا اگر مبتلا به پریودنتال لثه هستید، آن را شدیدتر می‌کند. در اکثر موارد مصرف سیگار حتی باعث مقاومت در برابر درمان این بیماری شده است. پس ترک این عادت قطعا تاثیر مثبتی روی پریودنتال خواهد داشت.

*استرس: عامل دیگربروز استرس، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و همین امر باعث بروز یا تشدید بیماری پریودنتال می‌شود.

*تغییرات هورمونی:هروقت که سطح هورمون در بدن بالا و پایین شود این تغییرات می‌تواند روی دهان و دندان نیز تاثیر بگذارد. بلوغ، حاملگی و یائسگی از جمله عوامل تاثیرگذار روی هورمون‌ها هستند.

*دارو‌ها: بعضی از انواع دارو‌ها می‌توانند باعث خشکی دهان و یا کزواستوم شوند. به عنوان مثال داروهای خاصی برای افسردگی و فشار خون بالا وجود دارد که باعث افزایش پلاک روی دندان‌ها می‌شوند. دیگر دارو‌ها عبارت اند از:

-فنیتوین: مورد استفاده برای کنترل تشنج

-سیکلوسپورین: مورد استفاده برای سرکوب سیستم ایمنی بدن افرادی که نیاز به پیوند عضو دارند (برای جلوگیری از رد پیوند)

-نیفدیپین: این دارو مسدود کننده‌ی کانال کلسیمی است که برای درمان فشار خون بالا، درد قفسه‌ی سینه (آنژین) یا آریتمی قلبی استفاده می‌شود.

*بیماری‌ها: افراد مبتلا به بیماری‌های خاص بیشتر در معرض خطر بیماری پریودنتال هستند. در  این مورد افرادی که مبتلا به دیابت، عفونت HIV و التهابی مانند آرتریت روماتوئید هستند، احتمال مبتلا شدن آن‌ها به پریودنتال بیشتر است. البته جایی برای نگرانی نیست چون دندانپزشکان با توصیه‌هایی که به این افراد می‌کنند، آن‎‌ها را از چگونگی حفظ سلامت لثه و دندان‌هایشان مطلع می‌کنند.

*تغذیه‌ی نادرست:در برخی موارد تغذیه برای سلامتی کلی بدن، از جمله سیستم ایمنی بدن و لثه‌های سالم بسیار حائز اهمیت است. کمبود ویتامین C شدید (اسکوربو) می‌تواند باعث خونریزی لثه شود.

درمان بیماری لثه

بسته به نوع بیماری پریودنتال لثه، برخی از روش‌های درمان عبارت‌اند از:

-از بین بردن جرم و پلاک دندان که توسط دندانپزشک انجام می‌شود.

-مصرف داروهایی مانند کلرهگزیدین گلوکونات و دهان‌شویه که توسط دندانپزشک تجویز شده است. این داروها باکتری‌های دهانی را از بین می‌برند.

-در موارد خاص برای جلوگیری یا متوقف کردن پیشرفت بیماری پریودنتال ممکن است از روش جراحی استفاده شود. همچنین برای جایگزینی و ترمیم دندان‌های از بین رفته، از روش‌های دندانپزشکی زیبایی استفاده می‌شود.

خطرات پریودنتال لثه

علائم پریودنتال لثه