عصب کشی دندان | هزینه عصب کشی دندان

عصب کشی دندان | هزینه عصب کشی دندان

در علم دندانپزشکی عصب کشی دندان یکی از جدیدترین متدها برای جلوگیری از دندان درد است. عصب کشی دندان‌ها زمانی که دندانها به طور وسیعی پوسیده و خراب شده اند، قابل استفاده است. درعصب کشی، دندان ابتدا تخلیه می‌شود و پس از از بین بردن ماده عصبی آن با استفاده از ماده پرکننده ترمیم می‎شود و در صورتی که مشکل دیگری در دندان وجود داشته باشد، دندانپزشک آن را برطرف می‎کند.

علت های نیاز به عصب کشی دندان

این درمان عصب کشی دندان  در شرایطی انجام می‌شود که بافت نرم داخل دندان و مجرای ریشه دچار التهاب و با عفونت شده است. التهاب و عفونت دلایل مختلف ممکن است داشته باشد.اساسا باید بگوییم که  مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت عفونت داخل دندان پوسیدگی عمیق است. از جمله دلایل دیگر آن درمان‌های مکرر دندانپزشکی در یک دندان، ترک‌ خوردگی عمیق و یا لب پر شدن دندان می‌باشد. علاوه بر این ممکن است در اثر ضربه و جراحتی که به دندان وارد می‌شود پالپ آسیب دیده و ملتهب یا عفونی شود در حالی که ممکن است دندان هیچ علامتی از لب پر شدگی یا ترک ‌خوردگی نشان ندهد. در صورتی که التهاب یا عفونت پالپ دندان درمان نشود، پیامدهایی مانند درد شدید، آبسه، تحلیل رفتن استخوان و از دست دادن دندان تجربه خواهد شد.

مراحل عصب کشی دندان ها

در هنگام مراجعه به دندانپزشک زیبایی ، ابتدا  دندانهای پوسیده را به طور کامل بررسی و از آنها عکس تهیه می‎کند. این کار تنها در چند دقیقه انجام می‎شود. رادیوگرافی از دندانهای پوسیده به منظور مشخص شدن، حدود ریشه و میزان پوسیدگی و وجود یا عدم وجود ضایعات دور ریشه انجام می‌گیرد. در مرحله بعد دندانپزشک ، پوسیدگیهای دندان را برداشته و حفره دسترسی به عصب دندان را ایجاد می‎کند و با کمک دستگاه اپکس فایندر و یا به کمک رادیوگرافی، طول ریشه دندان تعیین می‎شود. پاکسازی کانال دندان به کمک فایلهای دستی و یا روتاری و شستشوی کانالهای دندان نیز از دیگر مراحل عصب کشی دندان است.

در آخر فرایند عصب کشی دندان ، کانال دسترسی به عصب‌ها خشک می‎شود. سپس دندانپزشک آن محل را با ماده گوتاپرکا پر می‎کند. تمامی مراحل عصب کشی دندان به وسیله دستگاه اپکس فایندر و فایلهای روتاری انجام می‎گیرد. این کار موجب افزایش کیفیت و سرعت کار و همچنین موجب کاهش درد بعد از عصب کشی می‎شود.

عوارض عصب کشی دندان

از عوارض شایع عصب کشی دندان، شکستن دندان عصب کشی شده می باشد که دلیل آن ممکن است ضعیف بودن دندان در اثر پوسیدگی باشد. در این شرایط دندانپزشک باید با دقت و وسواس بیشتری کار کند. پس از عصب کشی دندان نیز بهتر است دندانهای با استقامت کمتر، روکش شوند تا از شکستن آنها جلوگیری شود.

درمان عصب کشی چند جلسه طول می‌کشد؟

در واقع درمان کانال‌های ریشه یا همان عصب کشی  دندان معمولاً بین یک الی سه جلسه برای یک دندان ممکن است طول بکشد. در بیشتر موارد درمان ریشه دندان یک یا دوجلسه می‌باشد. امروزه با توجه پیشرفت‌های زیادی که در حوزه تکنولوژی و دانش رشته اندودنتیکس (عصب کشی) صورت گرفته است، تعداد درمان‌های تک جلسه‌ای نسبت به زمان‌های قبل افزایش چشمگیری یافته است. اما در هر حال اغلب برای روکش کردن دندان ها و جلوگیری از عفونت باکتریایی دندادن‌های پوسیده را بلافاصله بعد از عصب کشی دندان ،  روکش میکنند، که این کار خود مستلزم جلسه ای دیگر خواهد بود.

هزینه عصب ‌کشی دندان

هزینه این درمان بستگی به پیچیدگی مشکل و شرایط دندان تحت درمان دارد. برای مثال درمان دندانهای آسیاب دشوارتر است. به ‌طور کلی عصب کشی و ترمیم دندان کم هزینه تر از کشیدن دندان و پر کردن جای خالی آن با پروتز مصنوعی (دندان مصنوعی، ایمپلنت یا بریج دندان) می‌باشد. بنابراین همیشه حفظ دندان طبیعی بهترین راه حل است.

آشنایی با مراحل عصب کشی دندان

عوارض عصب کشی دندان