آنچه که درباره دندان عقل باید بدانید | علائم درد دندان عقل

آنچه که درباره دندان عقل باید بدانید | علائم درد دندان عقل

در این قسمت در مورد دندان عقل یکی ازدرد سرساز ترین دندان است . این دندان سومین دندان آسیا در پشت دندان های دیگر است.که در اواخر نوجوانی یا جوانی در دهان رشد می کند.همه دندان ها سر وقت رشد می کنند ولی دندان عقل بسته به فرد دارد. این دندان نهفته باقی می‌ماند و از لثه خارج نمی‌شود و گاه نیز بخشی از تاج دندان عقل از داخل لثه بیرون می‌زند، اما بخش دیگر زیر لثه می‌ماند.در صورتی که دندان عقل تحت فشار قرار بگیرد لثه ها را از هم می شکافد به گونه ای که بخشی از درون لثه به راحتی قابل مشاهده است. دندان عقل تحت فشار باعث می شود که ذرات غذا در بین دندان ها گیر افتاده و تمیز کردن آن ها دشوار شود در بعضی از افراد دندان عقل بسیار دردناک است.

مهم‌ترین عارضه ناشی از عدم رویش دندان عقل، به هم ریختگی دندان قدامی (جلویی) است. جراحی دندان عقل بهتر است توسط متخصصان جراحی فک و صورت انجام شود،زیرا دندان عقل در ناحیه‌ای است که عصب حسی صورت از آنجا عبور می‌کند و کمی بی‌دقتی می‌تواند سبب صدمه زدن به این عصب مهم شود. برای همین دندان عقل در منطقه‌ای است که شریان و ورید از آنجا عبور می‌کند و امکان افتادن دندان به کف دهان و نیاز به جراحی وسیع وجود دارد. با این حال هر چه سن بیشتر باشد، امکان خارج کردن دندان عقل سخت‌تر می‌شود ولی در سنین پایین‌تر، استخوان نرم‌تر است و دندان راحت‌تر خارج می‌شود. دندان عقل باید در هر صورت کشیده شود.و این کار فقط باید توسط جراحی انجام شود . خارج کردن دندان عقل باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و لثه و حتی از برهم خوردن نظم دندان ها جلوگیری می کند. دندانپزشک با معاینه دندان های شما و گرفتن عکس ایکس ری از دندان ها می تواند دندان عقل تحت فشار را تشخیص دهد عکس ایکس ری فشار وارد به دندان عقل و میزان آسیب به دندان های دیگر را به خوبی نشان می دهد. بعد از آن دندانپزشک در مورد انواع روش های درمان و احتمالا جراحی با شما صحبت خواهد کرد.

بهترین سن برای جراحی دندان عقل

بهترین سن برای جراحی دندان عقل زیر سن 20 سالگی است، چراکه عوارض و درد کمتری دارد. این دندان کمی دیرتر از دندان‌های دیگر رشد می‌کند و در سنین 17 تا 21 سالگی‌ تازه می‌روید. با رشد انسان و کوچک شدن فک، فضا برای رشد دندان عقل محدود شده و در نتیجه دندان عقل خود را به شکل نهفته و نیمه ‌نهفته نشان می‌دهد.

این دندان‌ها در بسیاری از موارد، مشکل‌ساز بوده و به جراحی ختم شده‌اند. دندان‌های عقل بعد از پوسیدگی، موجب پوسیدگی دندان‌های مجاور و عفونت در اطراف می‌شوند

کیست دندان عقل نهفته

قبل از درآمدن دندان، کیسه بافت اطراف آن می تواند تبدیل به کیست و از بین رفتن استخوان فک شود.

اگر دندان به صورت زاویه دار یا افقی در فک رشد کند می تواند ریشه دندان های مجاور را بخورد و از بین ببرد.

پلاک ها و باکتری های جمع شده اطراف دندان عقل به طور کامل تمیز نمی شوند.

ولی بسیاری از  دندان پزشکان هم توصیه می کنند که حفظ دندان ها به صورت طبیعی کار مناسب تری است.

علایم درد دندان عقل

دندان عقل اگر درست و بجا رویش یابد، مثل بقیه دندانها مفید و موثر در سیستم جونده بوده و علیرغم تصور غلط عامیانه در این موارد نباید کشیده شوند.

1. گوش درد

2. بلع دردناک

3.غدد لنفاوی گردنی دردناک میشوند

4. بوی بد دهان

5.محدودیت در باز کردن دهان

درمان درد دندان عقل

از روشهای زیر برای تسکین درد دندان عقل استفاده کنید:

1. دهانشویه با آب نمک ولرم

2.استفاده از یک مسکن ضد التهاب مثل ایبوپرفن هر 8ساعت یک عدد

3. شستشوی زیر لثه ملتهب با یک سرنگ حاوی آب نمک ولرم

4. ماساژ لثه ملتهب

5. در این موارد دندانپزشکان با توجه به وخامت اوضاع آنتی بیوتیک نیز تجویز مینمایند و در صورت امکان دندان عقل مقابل (فک بالا ) را خارج میکنند.

هرآنچه درباره دندان عقل باید بدانید

همه چیز در مورد دندان عقل