آبسه پریودنتال | آشنایی با آبسه پریودنتال

آبسه پریودنتال | آشنایی با آبسه پریودنتال

در این جا ما شما را با یک بیماری دهان و دندان آشنا می کنیم و آن بیماری آبسه پریودنتال (periodontal disease) است که در واقع به بیماری هایی گفته می شود که بافت های نگهدارنده دندان را درگیر می کند. در واقع در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و ایجاد پلاک دندانی ، ممکن است بافت های نگهدارنده دندان دچار تحلیل شوند و از بین بروند. این بافت های نگهدارنده که درباره آنها صحبت می کنیم، در درجه اول لثه و بعد الیاف نگهدارنده و نسج استخوانی ای است که دندان ها در آن قرار دارند.

بیماری آبسه پریودنتال یک عارضه‌ی التهابی لثه است که وقتی ایجاد می‌شود که پلاک‌ها زیر لثه تجمع پیدا کنند. پلاک یک لایه‌ی نازک بدون رنگ و چسبنده از باکتری‌ها است.

انواع آبسه پریودنتال

سه نوع آبسه وجود دارد که می‌توانند بافت‌های پریودنتال را شامل شوند:

1-آبسه لثه : یک عفونت موضعی، فیبری شامل تنها بافت نرم لثه در نزدیکی لثه لثه یا پاپیلا بین دندان است. آبسه پریودنتال  یک عفونت موضعی، فیبری که شامل ابعاد بیشتری از بافت آدامس است، به‌طور گسترده و مجاور آن به جیب پریودنتال گسترش می یابد.

2-آبسه پرکورونال : یک عفونت موضعی و پالادی در بافت صمغی اطراف تاج دندان جزئی یا کاملاً فوران شده‌است. آبسه پرکورونال یک عفونت موضعی و پالادی در بافت صمغی اطراف تاج دندان جزئی یا کاملاً فوران شده‌است. معمولاً با یک قسمت حاد پریکورونیت در اطراف یک مولر سوم فک پایین و فشرده شده (دندان عقل حکمتان) همراه است.

3-ترکیب آبسه پریودنتال یا اندودونتیک

وقتی که باکتری های موجود در پلاک و جرم دندان باعث ایجاد عفونت در لثه شود، فرد به بیماری پریودنتیت (التهاب لثه) مبتلا شده است. در این موقع لثه ها ملتهب شده و بافت اطراف دندان (بافت در بر گیرنده ریشه دندان) از پایه دندان جدا می شوند. یک حفره پریودنتال، یک شکاف کوچک است که در هنگام جدا شدن بافت پریودنتال از ریشه دندان ایجاد می شود. در واقع این حفره به سادگی کثیف و آلوده شده و تمیز کردن آن بسیار دشوار است. با رشد و تجمع باکتری در حفره پریودنتال، آبسه پریودنتال تشکیل می شود.

در بعضی از مواقع افراد مختلف ممکن است در نتیجه یک درمان دندان پزشکی که بطور تصادفی باعث ایجاد حفره های پریودنتال شده به آبسه پریودنتال مبتلا شوند. در اینجا، استفاده از آتی بیوتیک ها در ارتباط با بیماری های پریودنتیت درمان نشده می تواند علائم تشکیل آبسه و تورم لثه را پنهان کرده و در نتیجه باعث ایجاد آبسه پریودنتال شوند. گاهی اوقات آسیب وارد شده به لثه نیز می تواند باعث تشکیل آبسه پریودنتال شود، هر چند ممکن است هیچ مشکل پریودنتیت نیز برای فرد وجود نداشته باشد.

علت ایجاد آبسه پریودنتال

در این قسمت آبسه پریودنتال اغلب به عنوان عارضه ای از بیماری پیشرفته پریودنتال (که معمولاً بدون درد است) رخ می‌دهد. جیب پریودنتال حاوی پلاک دندان، باکتری‌ها و کمردرد است. بعد از آن پاتوژن‌های پریودنتال به‌طور پیوسته راه خود را به بافت‌های نرم باز می کنند، ولی آن‌ها توسط سیستم ایمنی بدن بررسی می‌شوند. این بیماری آبسه پریودنتال نشان دهنده تغییر در این تعادل است که مربوط به کاهش مقاومت موضعی یا سیستمیکی میزبان است. پاسخ التهابی هنگامی رخ می‌دهد که باکتری‌ها در داخل بافت نرم در جیب لثه یا پریودنتال نفوذ کرده و ضرب شوند. وقتی سیستم ایمنی بدن پاسخ می‌دهد و سعی می‌کند عفونت را از پخش خارج کند، آبسه ای پر از آب پر می‌شود.

علائم و نشانه های پریودنتال

-خونریزی، قرمزی یا تورم لثه

-بوی بد دهان

-جابه‌جایی دندان‌ها

-حساسیت دندانی ناشی از عقب رفتن لثه

-آبسه دندانی

-لق‌شدن دندان‌ها

درمان آبسه پریودنتال

1-استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها: برای برطرف کردن عفونتی که منجر به آبسه شده است، ممکن است دندانپزشک، آنتی‌بیوتیک تجویز کند ولی این به عنوان درمان قطعی شناخته نمی‌شود.

2-کشیدن دندان: هنگامی که امیدی به درمان و نجات دندان نباشد، باید دندان کشیده شود.

3-کانال ریشه: بهترین راه درمان آبسه دندان، کانال ریشه می‌باشد. در این روش دندانپزشک، دندان را سوراخ می‌کند و خمیر را از داخل دندان و کانال‌های لثه‌ی شما پاک خواهد کرد. فضای خالی ایجاد شده را هم می‌توان با ونیر کامپوزیت یا دیگر مواد پرکننده‌ی دندان پر کرد و یا تاج دندان را روکش کرد.

4-جراحی: برای درمان آبسه پریودنتال ممکن است نیاز به جراحی باشد.

علل دیگر این بیماری که می توانند بافت لثه ها را به تدریج دچار آسیب دیدگی و تحلیل کنند و با بیماری پریودنتال در ارتباط هستند که عبارتند از:

-استرس

-فشردن دندان ها به هم

-دیابت

-بارداری و بلوغ (به طور کلی تغییرات هورمونی)

-بعضی از داروها

-تغذیه نامناسب