پالپ دندان | درمان پالپ دندان

پالپ دندان | درمان پالپ دندان

باید بدانید که تشکیل پالپ دندان در هفته ششم زندگی جنینی همزمان با آغاز تشکیل دندان شروع می گردد.  در ساختار دندان قسمت به نام پالپ دندان وجود دارد .این قسمت پالپ دندان بافت نرمی است که در مرکز دندان قرار دارد.این بافت نرم حاوی اعصاب و عروق خونی و بافت های همبندی می باشد. وجود این کانال ریشه تا پالپ شامبر(در تاج دندان)ادامه دارد.

در واقع پالپ دندان بافت هم بندی می باشد که در مرکز دندان وجود دارد و شامل اعصاب و عروق خونی و سلول هایی بنام ادنتوبلاست است.

در حالتی که دندان سالم است مغز دندان سالم است ولی در هنگامی که دندان پوسیده و خراب می شود و این پوسیدگی به پالپ دندان یا همان بافت نرم دندان می رسد باعث آلوده شدن آن و از بین رفتن پالپ  دندان همراه عصب و التهاب آن میشود که این عمل همراه درد برای فرد است. برای همین وقتی پالپ  دندان آسیب می بیند دندان پزشک اقدام به خارج کردن پالپ دندان می کند و بعد مقداری از دیوار دندان و ریشه را تمیز و تراشیده و بعد با مواد آنرا پر می کند.

در مراحل اولیه پالپ دندان باعث به وجود آمدن عاج به خاطر درست کردن دندان ترمیم و مبارزه با محرک های که باعث ضرر می باشد. در ثانی نقش تغذیه کننده نیز برعهده پالپ دندان نیز هست باعث حفظ حیات تمام عناصر سلولی دندان می باشد. دارای حس  بوده و به دندان اجازه دریافت محرک ها را می دهد .

*پالپ دندان دراثر:

-ایجاد پوسیدگی دندان

-تکرار مکرر درمان دندان

-ترمیم وسیع دندان

-وجود ترک دندانی یا ضربه به دندان دوچار التهاب و عفونت می شود.

دندان پزشک برای تمیز کردن پالپ دندان از وسیله مخصوص استفاده می کند که سر آن مانند سوزن ولی انعطاف پذیر و سطح آن زبر و مانند سوهان است.

تمیز کردن پالپ دندان

در این مرحله بافت‌های مرده و آلوده پالپ دندان از طریق سوراخ ایجاد شده توسط دندانپزشک از دندان خارج می‌شوند. برای انجام این کار از ابزارهای مخصوصی استفاده می‌کنند. از آنجایی که این ناحیه بی‌ حس شده است، هیچ دردی احساس نمی‌کنید. در این مرحله علاوه بر تخلیه مواد عفونی و سمی، شکل‌ دهی ریشه نیز انجام می‌شود. شکل ‌دهی به فرایندی گفته می‌شود که در آن دیواره‌ های مجرای ریشه دندان تمیز و تراشیده می‌شود و به این ترتیب اندکی بزرگ‌تر می‌شود. با این تمیز کردن پالپ دندان هر گونه مواد آلوده باقی مانده در دیواره ‌ها بازسازی می‌شود و محفظه خالی آماده پر شدن می گردد.

چرا نیاز به خارج کردن پالپ دندانی هست؟

هنگامی که پالپ دندان آسیب می بیند (به دلیل پوسیدگی یا ضربه) دچار تجزیه می شود. دقیقا همان اتفاقی که در اثر مرگ پیش می آید. چون بافت پالپ دندان داخل یک محفظه بسته محصور است، با تجمع باکتری ها در بافت تجزیه شده پالپی، آبسه و عفونت ایجاد می شود .این آبسه و عونت در نهایت از فضای موجود در نوک ریشه دندان خارج شده و در استخوان ایجاد آبسه می کند. در درمان ریشه در اصل با خارج کردن این بافت ملتهب یا عفونی مشکل برطرف می شود.

مشکلات و بیماری پالپ دندان

درمان پالپ دندان