پالپ دندان | درمان پالپ دندان

پالپ دندان | درمان پالپ دندان

پالپ دندان بافت نرمی است که در مرکز دندان وجود دارد.این بافت حاوی اعصاب و عروق خونی و بافت های همبندی است.کانال ریشه تا پالپ شامبر(در تاج دندان)ادامه دارد. در حالتی که دندان سالم است مغز دندان سالم است ولی در هنگامی که دندان پوسیده و خراب می شود و این پوسیدگی به پالپ یا همان بافت نرم دندان می رسد باعث آلوده شدن آن و از بین رفتن پالپ  دندان همراه عصب و التهاب آن میشود که این عمل همراه درد برای فرد است. برای همین وقتی پالپ آسیب می بیند دندان پزشک اقدام به خارج کردن پالپ دندان کرده و بعد مقداری از دیوار دندان و ریشه را تمیز و تراشیده و بعد با مواد آنرا پر می کند.

*پالپ دندان دراثر:

-پوسیدگی دندان

-تکرار مکرر درمان دندان

-ترمیم وسیع دندان

-ترک دندانی یا ضربه به دندان دوچار التهاب و عفونت می شود. دندان پزشک برای تمیز کردن پالپ دندان از وسیله مخصوص استفاده می کند که سر آن مانند سوزن ولی انعطاف پذیر و سطح آن زبر و مانند سوهان است.

تمیز کردن پالپ دندان

در این مرحله بافت‌های مرده و آلوده پالپ از طریق سوراخ ایجاد شده در دندان خارج می‌شوند. برای کار از ابزارهای مخصوصی استفاده می‌شود. از آنجایی که این ناحیه بی‌ حس شده است، هیچ دردی احساس نمی‌کنید. در این مرحله علاوه بر تخلیه مواد عفونی و سمی، شکل‌ دهی ریشه نیز انجام می‌شود. شکل ‌دهی به فرایندی گفته می‌شود که در آن دیواره‌ های مجرای ریشه دندان تمیز و تراشیده می‌شود و به این ترتیب اندکی بزرگ‌تر می‌شود. با این کار هر گونه مواد آلوده باقی مانده در دیواره ‌ها بازسازی می‌شود و محفظه خالی آماده پر شدن می گردد.

چرا نیاز به خارج کردن پالپ دندانی هست؟

هنگامی که پالپ دندان آسیب می بیند (به دلیل پوسیدگی یا ضربه) دچار تجزیه می شود. دقیقا همان اتفاقی که در اثر مرگ پیش می آید. چون بافت پالپ داخل یک محفظه بسته محصور است، با تجمع باکتری ها در بافت تجزیه شده پالپی، آبسه و عفونت ایجاد می شود.

این آبسه و عونت در نهایت از فضای موجود در نوک ریشه دندان خارج شده و در استخوان ایجاد آبسه می کند. در درمان ریشه در اصل با خارج کردن این بافت ملتهب یا عفونی مشکل برطرف می شود.

مشکلات و بیماری پالپ دندان

درمان پالپ دندان