عقب رفتگی لثه | ترمیم عقب رفتگی لثه

عقب رفتگی لثه | ترمیم عقب رفتگی لثه

عقب رفتگی لثه بیماری است که در آن مرزِ بافتِ لثه‌ای که دندان را دربرگرفته عقب می‌رود و بخش بیشتری از دندان یا حتی قسمتی از ریشه‌ی دندان نمایان می‌شود. هنگامی که عقب رفتگی لثه ایجاد می‌شود، فاصله‌ای بین دندان و خط لثه ایجاد می‌شود که محل مناسبی برای رشد باکتری‌های مضر است.

در صورتی که عقب‌ رفتگی لثه در همان مراحل اولیه تحت درمان قرار گیرد میتوان آن را متوقف کرد و یا روند عقب رفتن را کاهش داد. در واقع عقب رفتگی لثه‌ها شدید باشد و باعث به وجود آمدن درد و عفونت و همچنین حساسیت های دندانی شود درمان‌های مختلفی دارد که شامل تمیز کردن عمقی دندان‌ها، عفونتهای پزشکی و ..... است.

این بیماری عقب رفتگی لثه چه زمانی اتفاق می‌افتد:

هنگامی که فرد قسمتی از بافت لثه خود را از دست دهد عقب رفتگی لثه اتفاق میافتد که باعث میشود ریشه دندانها در معرض پلاک، باکتری و ... قرار بگیرد و باعث پوسیدگی دندان می‌شود. بافت صورتی رنگی که به پایه دندانها متصل است را لثه گویند و هر مجموعه از دندان‌ها یک لثه دارد. در اینجا بافت متراکم لثه دارای رگ‌های خونی بسیاری زیر سطح بیرونی و مرطوب آن است که به غشای مخاطی نیز معروف است. لثه دندان‌ها را تا گردن پوشش می‌دهد و زمانی که سالم باشد می‌تواند به راحتی از دندان محافظت کند.

اولین علامت عقب‌رفتگی لثه حساسیت دندان‌ها است، یا کشیده‌تر به نظر آمدن دندان‌ها است.اگر فکر می کنید دچار این بیماری شده اید به دندان پزشک مراجعه کنید.

دلیل ابتلا به عقب رفتگی لثه :

*بیماری دهان و دندان

*ابتلا به بیماری دیابت 2

*عوامل ژنتیکی

*تغییرات هورمونی

*موادمخدر و تنباکو

*سایش و فشردن دندان ها بریکدیگر

*کج شدن و جفت نشدن دندان ها

*کج بودن و جفت شدن دندان ها

نکاتی برای پیشگیری  عقب رفتگی لثه :

*از مسواکی با برس نرم استفاده کنید.

*دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار از نخ دندان استفاده کنید.

*اگر مبتلا به دیابت هستید، بهتر است از شوینده‌های ضدباکتری برای کنترل باکتری‌هایی استفاده کنید که سبب ایجاد رسوب در اطراف دندان‌ها و خط لثه‌ها می‌شوند.

*برای تمیز کردن رسوبات دندانی به پزشک مراجعه کنید. و اگر مبتلا به دیابت هستید حتماً دندانپزشک‌ را از بیماری‌ مطلع کنید.

*بطور منظم دهان‌تان را بررسی کنید و اگر اثری از تورم، زخم یا خونریزی لثه مشاهده کردید به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان عقب رفتگی لثه:

در این قسمت عقب رفتگی لثه در برخی موارد که خفیف است نیاز به درمان ندارد و دندانپزشک توصیه می‌کند نکات بهداشتی را رعایت کرده و به طور منظم به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده تا در صورت بروز مشکل جهت درمان اقدام شود. اما در صورتی که این عقب رفتگی لثه زیاد باشد باید درمان شود.

برخی از درمان‌هایی که توسط دندانپزشک برای عقب رفتگی لثه انجام می شودعبارت اند از:

-ترمیم دندان با کامپوزیت: از کامپوزیت برای پوشش سطح ریشه‌ی دندان استفاده می‌شود.

-جراحی: در این روش، از قسمت‌های دیگر دهان بافتی جدا کرده و قبل از شدت عقب رفتگی لثه، به بافت لثه پیوند می‌زنند.

-کامپوزیت صورتی یا پرسلن: رنگ این نوع از کامپوزیت به رنگ لثه است و از آن برای ترمیم ظاهر لثه استفاده می‌شود.

-درمان عوامل کاهش دهنده‌ی حساسیت: با این کار می‌توان تاثیر عواملی که باعث حساسیت ریشه‌ی دندان می‌شوند را کاهش داد. این درمان علائم عصبی که منجر به عقب رفتن لثه‌ها می‌شوند را درمان می‌کند.

ترمیم عقب رفتگی لثه

علت تجلیل عقب رفتگی لثه