کیست پری اپیکال | جراحی کیست پری اپیکال

کیست پری اپیکال | جراحی کیست پری اپیکال

کیست پری اپیکال شایع‌ترین نوع کیست ادنتوژنیک بوده و دارای نام‌های مختلفی می‌باشد: از جمله کیست رادیکولار، کیست پریودنتال، کیست ریشه و یا کیست دندان.

مهمترین و شایعترین کیست‌ها، کیست رادیکولار یا پری آپیکال است. این کیست از جمله کیست‌های مربوط به ریشه دندان است که بخاطر پوسیدگی دندان یا عفونت دندان ترمیم شده به وجود آمده است. علت بروز این کیست پری اپیکال از بین رفتن پالپ‌های موجود دررون دندان است. پالپ‌ها بر اثر پوسیدگی و یا ضایعه‌های دندانی از بین می‌رود.

علت: این نوع کیست پری اپیکال به علت از بین رفتن یا نکروز بافت پالپ موجود در داخل دندان، که ناشی از پوسیدگی یا ضایعه دندانی می‌باشد، ایجاد می‌شود. ادامه این روند باعث التهاب و انتشار سموم در انتهای ریشه دندانمی‌شود.

درمان: معمولا  کیست‌ پری اپیکال با روش اندودنتیک درمان می‌شوند. در این روش درمانی با جراحی کیست پری اپیکال و دسترسی به انتهای عصب، عفونت یا کیست برداشته می‌شود. در صورتی که این نوع درمان موثر نباشد، دندان را کشیده، و محل کیست پری اپیکال را تمیز کرده و با مواد مصنوعی آن را پر می‌کنند.

در گذشته روش‌های سنتی موثر نبودند، زیرا کیست‌ها دوباره تشکیل می‌شدند؛ بنابراین امروزه، برای جلوگیری از این کیست پری اپیکال، کانال‌های ریشه را با روش‌های مدرن، پر می‌کنند.

بیماری های کیست پری اپیکال دندانی، نتیجه نهایی پولپیت های درمان نشده است که علت آن  نقصان درمان های ریشه هستند که به طور کلی همه آن ها را ضایعات پری اپیکال می نامند. پولپیت های دندانی نیز نتیجه نهایی پوسیدگی های دندانی پیشرفته و تروماهای شدید دندانی که پالپ را درگیر نموده اند، می باشند. گسترش عفونت های دندانی به بافت های مجاور دهان و حتی از طریق خون و لنف به ساختمان های دورتر می تواند با خطرات جدی تر همراه شود. بنابراین شناسایی، تشخیص و درمان زود هنگام و صحیح ضایعات کیست پری اپیکال جهت اجتناب از خطرات بالقوه آنها الزامی است.

درمان این کیست پری اپیکال معمولاً با روش ENDO صورت می‌گیرد. در این روش متخصص با روش‌های جراحی به انتهای عصب فرد دسترسی پیدا می‌کند تا کیست پری اپیکال و یا عفونت را بردارد. در برخی مواقع درمان ENDO تاثیر گذار نیست و متخصص مجبور به کشیدن دندان می‌شود تا محل کیست را تمیز کند سپس با مواد مصنوعی آن ناحیه را پر می‌کند.

این کیست پری اپیکال شایعترین نوع کیست دهان و دندان است که با نام‌های مختلفی چون کیست پریودنتال، کیست دندان و یا کیست ریشه معروف است.این کیست پری اپیکال همزمان با مرگ بافت مغز دندان رشد کرده و اغلب در اثر پوسیدگی دندان به وجود می آید.

دندانپزشک یا جراح دهان و فک با توجه به محل، نوع و اندازه کیست پری اپیکال، اقدام به درمان آن می‌کند.

برای درمان این عارضه با دکتر علیرضا ابراهیمی و خانم دکتر ترمه تماس بگیرید.

شما عزیزان می توانید با شماره 22862839 تماس بگیرید .

درمان کیست پری اپیکال

جراحی کیست پری اپیکال