لکوپلاکیا یا زخم های سفید دهان | ضایعات لکوپلا کیا یا زخم های سفید دهان

لکوپلاکیا یا زخم های سفید دهان | ضایعات لکوپلا کیا یا زخم های سفید دهان

لکوپلاکیا یا زخمهای سفید دهان وضعیتی است که باعث می شود پچ های ضخیم و پلاک مانند سفید رنگی روی زبان، لثه ها و مخاط دهان رشد کنند. مواد و عادات محرک مخاط دهان مانند استفاده از دخانیات می توانند باعث ایجاد لکوپلاکیا شوند.
بیشتر پچ های سفیدرنگی که در دهان ظاهر می شوند دردناک نیستند و خود به خود از بین می روند، اما اگر لکوپلاکیا یا زخم های سفید دهان باشند می توانند پیش درآمد سرطان دهان باشند.

علائم بیماری لکوپلاکیا یا زخم های سفید دهان :

- سطوح داخلی گونه ها

-لثه

-ته دهان در ناحیه زیر زبان

- زبان

-گاهی نیز لکوپلاکیا یا زخم های سفید دهان را می توان در سایر نواحی بدن غیر از دهان دید که شایع ترین محل آن ناحیه ژنیتال است.

هنگام مشاهده این علائم به دندان پزشک مراجعه کنید:
1. پچ های سفید رنگی که درون آنها نقاط برجسته و قرمز رنگ دیده شود.
2. برجستگی های سفیدرنگی که روی آنها پچ های تیره یا قرمز رنگ دیده شود.
3. پچ هایی که دارای قوام نامنظم و ناهمگون باشند.
4. اشکال در هنگام غذا خوردن، بلع یا حرکات فکی
5. زخم هایی که بیش از دو هفته از بروز آنها در دهان گذشته و ترمیم نمی شوند.
6. تغییرات بافت های داخل دهان
7. درد گوش در هنگام بلع

مصرف دخانیات یکی از عمده ترین عوامل کمک کننده به بروز لکوپلاکیا یا زخم های سفید دهان  است. به طور کلی هر چیزی که سبب آسیب و استرس به مخاط شود می تواند عامل خطری برای لکوپلاکیا یا زخم های سفید دهان باشد.

درمان دندانپزشک معمولا با گرفتن سابقه و انجام معاینات بالینی می تواند به وجود لکوپلاکیا یا زخم های سفید دهان مشکوک شود که در این صورت باید دستور بیوپسی داده شود تا به تشخیص قطعی رسیده و احتمال سرطان را نیز بررسی نماید. بیوپسی برای لکوپلاکیا یا زخم های سفید دهان به دو روش انجام می شود:
1. بیوپسی با کمک براش های دهانی مخصوص که روی ضایعه چرخانده می شوند و سلول های موجود را جمع آوری می کنند.
2. بیوپسی اکسیژنال که در آن کل ضایعه به کمک جراحی خارج می شود.
اگر در بررسی نمونه، سلول های سرطانی مشاهده نشوند به بیمار توصیه می شود که عامل محرک را حذف کرده و بهداشت دهانش را بخوبی رعایت کند. اگر علیرغم رعایت موارد مذکور، ضایعات برطرف نشوند دندانپزشک دوره دیده یا متخصص باید نسبت به حذف ضایعات به روش جراحی اقدام کند.

پس در واقع لکوپلاکیا یا زخم هلی سفید دهانی  یک اصطلاح بالینی است که شامل تعداد زیادی از ضایعات سفید دهانی می شود. برای تشخیص قطعی لکوپلاکیا باید بیوپسی و تست انجام داد.

البته باید گفت که تومورهای دهان معمولا از درون لکوپلاکیاها یا زخم های سفید دهانی  ظاهر می شوند که شدید بوده و یا برای مدت های طولانی در دهان وجود داشته اند. اما خطر بروز سرطان را افزایش می دهد.

برای اطلاع از بیماری لکوپلاکیا یا زخم های سفید دهان با دکتر علیرضا ابراهیمی و خانم دکتر ترمه تماس بگیرید.

شماره تماس دندانپزشکی دکترعلیرضا ابراهیمی و خانم دکتر ترمه 22862839

ضایعات لکوپلا کیا یا زخم های سفید دهان