لق شدن دندان در بزرگسالان | دلیل لق شدن دندان در بزرگسالان

لق شدن دندان در بزرگسالان | دلیل لق شدن دندان در بزرگسالان

تکثیر بیش از حد باکتری های طبیعی موجود در دهان سبب ایجاد التهاب لثه خواهد شد که در صورت عدم تشخیص و درمان این ناراحتی ،  موجب تحلیل و کاهش استخوان محافظ دندان  و لق شدن دندان در بزرگسالان  می شود .و این بیماری  موجب به وجود آمدن عفونت لثه می شود. عفونت لثه ها، بیماری است که علایم ناراحت کننده و دردناکی دارد اما زمانی بروز می کند که بیماری تا حد زیادی پیشرفت کرده است.لق شدن دندان

لق شدن دندان

باکتری ها ی که باعث عفونت لثه می شوند به استخوان های محافظ دندان آسیب می رسانند و زمینه لق شدن دندان در بزرگسالان  یا افتادن دندان را فراهم می آورند حتی اگر دندان های شما سالم باشند اما مراقبت کافی نشوند، ممکن است لق شده و بیفتند. در این بخش از سلامت نمناک شما را با علت و درمان لق شدن دندان در بزرگسالان آشنا می کنیم.

علل لق شدن دندان در بزرگسالان :

-باکتری ها باعث عفونت لثه می شوند

- درد دندان و آبسه دندان

-مسواک نزدن صحیح دندان

-استعمال دخانیات

-زمینه ژنتیکی

در واقع داشتن یک دندان لق در بین بزرگسالان می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. زمانی که یکی از دندان‌های دائمی لق می شوند، بزرگسالان در ارتباط با احتمال از دست دادن دندان خود، هزینه بالای درمان، یا ایجاد مشکلات جدید در ارتباط با سلامت خود دچار نگرانی می‌شوند. دندان‌های دائمی ممکن است به دلایل مختلف همچون آسیب دیدگی، دندان‌قروچه، گاز گرفتن اجسام سفت، یا ابتلا به بیماری‌های لثه، لق شوند.

هدف از درمان، کاهش باکترهایی که عوامل زمینه ساز بیماری است. در مورد لثه ها اساساً تکنیک های مسواک زدن توسط دندان پزشک توصیه می شود. در صورت تشخیص عفونت لثه ها، لازم است روند پیشرفت بیماری متوقف شود. تمیز کردن کامل ریشه و عاج دندان ها برای از بین بردن باکتری های سطح و حفره های بین دندانی ضروری خواهد بود. در ادامه بیمار باید طی سه تا 6 ماه بعد مرتب به دندان پزشک مراجعه کند تا روند گسترش بیماری بررسی شود و درمان های مناسب صورت گیرد.

علت‌ لق شدن دندان:

-پریودنتیت (بیماری لثه و استخوان)

-افتادن دندان‌ها

-ضربه به دهان

-عفونت یا آبسه

-هورمون‌های بارداری

بیماری لثه مشکلات پریودیکال و مشکل در بافت های نگهدارنده دندان یعنی لثه و استخوان آلوئول موجب لقی دندان در بزرگسالان  می شود. در درمان های ارتودنسی برای دندان های لق شده دندان ها پس از تثبیت در محل جدید مجددا سفت می شوند.

پیوره، از شایع ترین بیماری های دهان و دندان هاست که سبب بروز عفونت در ناحیه لثه ها و سایر نسوج نگه دارنده دندان، می شود و موجب افتاد نشدن  لق دندان در بزرگسالان خواهد شد. عفونت لثه به دلیل باکتری های بافت های اطراف دندان است که موجب عفونت و در نتیجه تورم می شود.

این باکتری ها به استخوان های محافظ دندان آسیب وارد می کنند و باعث افتادن دندان می شوند. در این شرایط احتمال حمله قلبی و سکته مغزی افرایش می یابد.

میزان بالای پروژسترون و استروژن در طول بارداری می‌تواند باعث شل شدن رباط‌ها و استخوان‌های اطراف دندان‌ها شود که منجر به حرکت دندان خواهد شد. خوشبختانه، این وضعیت معمولاً موقتی است و اغلب منجر به افتادن دندان نمی‌شود مگر اینکه عوارض دیگری مانند بیماری پریودنتال وجود داشته باشد.

مراحل اصلی لق شدن دندان‌ها در بزرگسالان عبارتند از:
1-لق شدن جزئی دندان

وقتیکه لق شدن دندان جزئی یا ناچیز باشد، اغلب بدون درمان خاص با گذشت زمان مشکل بر طرف می‌شود. در این شرایط معمولاً مقدار کمی خونریزی در طول فرآیند بهبود لثه‌ها مشاهده خواهد شد. دراین زمان فرد تا حد امکان از دندان لق شده برای غذا خوردن استفاده نکند و برای چند روز غذاهای چسبنده مصرف ننماید. بیمار نباید دندان لق شده را تکان داده یا سعی کند آن را تکان دهد. انجام این کار فقط هنگامی مجاز است که دندان به خاطر لق شدن کمی کج شده باشد. در صورتی که مشکل لق شدن دندان با گذشت چند روز برطرف نشد، لازم است با دندانپزشک به منظور بررسی جدی تر نبودن شرایط نسبت به آنچه قبلاً تصور می‌شد، ملاقات شود.
2-لق شدن شدید یا افتادن دندان

هنگامیکه لق شدن دندان شدید شود، و شکستگی یا ترک در دندان مشاهده شود یا دندان از محل قرارگیری خود خارج گردد، ضروری است با مشکل به صورت اورژانسی با مراجعه به مطب دندانپزشک در اسرع وقت برخورد شود. در این شرایط به منظور نجات دندان، لازم است دندان تا حد ممکن به حفره خود بازگردانده شود (معمولاً 2 ساعت حداکثر زمان معمول برای زنده ماندن دندان می‌باشد).

تنها دندانپزشک است که می تواند شما را از شر رسوب ها و باکتری ها رها کند. اگر پارادونتیت پیشرفت کرده است، جرم گیری زیر لثه الزامی است، صیقل دادن دندان ها هم مانع از جذب باکتری ها می شود. راه های درمان دیگری مانند پیوند استخوان ،جراحی فلپ ،اسپلینتینگ  و محافظ دندان برای درمان لق شدن دندان در بزرگسالان است.

درمان فوری برای لق شدن دندان در بزرگسالان

-جرم‌گیری عمقی لثه: درواقع این جرم‌گیری می‌تواند تجمع پلاک و باکتری را بر روی تمام سطح دندان پاک کند. این فرآیند اولین مرحله با اهمیت در درمان بیماری لثه می‌باشد.

-اسپلینت کردن: بعضی از اوقات لازم است دندان لق شده به دندان‌های مجاور آن متصل شود تا به این ترتیب با استفاده از اسپلینت، حمایت بیشتری برای آن ایجاد گردد. به این منظور یک تکه نازک فلزی دور ناحیه بالا یا پشت دندان بسته می‌شود.

-اصلاح نحوه قرارگیری دندان‌ها بر روی یکدیگر: در این حالت اکثرا مقدار کمی از مینای دندان برداشته می‌شود تا به این ترتیب از لق شدن دندان به خاطر وارد شدن فشار بیش از حد یا فشار در جهت نامناسب جلوگیری شده و از دندان در محل حفاظت شود.

-استفاده از محافظ شبانه: بعداز آن با یک ابزار پلاستیکی نرم که شبیه به محافظ دهان فعالیت‌های ورزشی است در طول شب (یا در هنگام ایجاد استرس) استفاده می‌شود. به این ترتیب می‌توان فشار وارد شدن به دندان‌ها و فک را کاهش داد.

-جراحی لثه: در موارد خاص ابتلای فرد به بیماری‌های پیشرفته، درمان مشکل ممکن است نیازمند بررسی نواحی آسیب دیده زیر لثه یا ترمیم بافت تخریب شده در نتیجه بیماری باشد و به همین خاطر لازم است از عمل جراحی به این منظور استفاده شود.

برای درمان لق شدن دندان در بزرگسالان با دکتر علیرضا ابراهیمی و خانم دکتر ترمه مشورت وتماس بگیرید.

برای بیشتر کردن معلومات خود در مورد لق شدن دندان در بزرگسالان با شماره 22862839 تماس بگیرید.

لق شدن دندان در بزرگسالان را سرسری نگیرید در صورت بروز این مشکل با دندانپزشکان دکتر علیرضا ابراهیمی و خانم دکتر ترمه تماس بگیرید.

علت لق شدن دندان در بزرگسالان

چسباندن دندان لق شدن در بزرگسالان